المراجع :
1- ، شیماء عزیز عبد الله ، الجباری (2017) : علاقة السیطرة الانتباهیة بالأمن النفسی لدى النازحین وغیر النازحین من طلبة الجامعة، رسالة ماجستیر غیر منشورة) الجامعة المستنصریة کلیة التربیة، بغداد
2- أروة محمد ربیع ،الخیری (2012): علم النفس المعرفی، بغداد: مکتبة عدنان، ط1
3- الزغول، رافع النصیر والزغول ، عماد عبد الرحیم (2003): علم النفس المعرفی، ط1، دار الشروق، عمان، الاردن.
4- ، فتحی مصطفى، الزیات (1995): الاسس المعرفیة للتکوین العقلی وتجهیز المعلومات، سلسة علم النفس المعرفی (1)، دار الوفاء، المنصورة.
5- محمود فتوح محمد ، سعدات (2016): اضطراب نقص الانتباه المصحوب بفرط النشاط صعوبات التعلم النمائیة ، جامعة عین شمس
6- ثناء عبد الودود ، الشمری (2015): التداخل المعرفی والسیطرة الانتباهیة وعلاقتها بالقلق الامتحانی لدى طلبة الجامعة (اطروحة دکتوراة غیر منشورة) کلیة التربیة (ابن رشد)، جامعة بغداد.
7- رواء ولید عبد الوهاب، الکروی (2018): علاقة الاخفاق المعرفی بالسیطرة الانتباهیة والتشوة الادراکی لدى طلبة المرحلة الاعدادیة، (اطروحة دکتوراه غیر منشورة) الجامعة المستنصریة کلیة التربیة، بغداد
8- مهند محمد، النعیمی (2007): تأثیر الاخفاقات المعرفیة والسیادة النصفیة للدماغ فی حل التناظرات اللفظیة لدى تلامیذ المرحلة الابتدائیة، دراسة منشورة فی وقائع مؤتمر العلوم النفسیة ودورها فی التنمیة المستخدمة ، جامعة دمشق کلیة التربیة، کلیة الآداب ، سوریا.
9- محمودمحمد، طالب (2014): تطور الوظیفة التنفیذیة لدى اطفال ما قبل المدرسة ، رسالة ماجستیر غیر منشورة ، کلیة التربیة ابن رشد، جامعة بغداد
10 - Borkowski, J. & Burke, J. (1996): Theories, Models and MeasurementsExecutive Functioning: An Information Processing Prespective. In: Reid Lyod& Norman A. Krasnegor (Ed). Attention memoryand Executive Function, Baltimeore, Paul H. Brookers Publishing, Co , Inc. PP 235-261.
10- Calvo, M G., & Eysenck, M .W.(1996): phonological working memory and Redding in test .Memory ,289-305-4
11- Corbetta,M., & Shulman, G.L.(2002) Control of goal-directed and dtiulus –driven attention in the brain . Nature Reviews Neuroscience
12- Dejong, R.D., Berendsen, E., & Cools . R.(1999) Goal neglect and inhibitory limitation; Dissociable tions . Actapsychologica, 101-394-379
13- Derry berry , D& Reed, A(2000): 0Anxiety- Related Attention al Biases and Their Regulation by Attentional Control . Journal of Abnormal .Vol,111-No-2
14- Dubois, P H D (1962) , Anote on the compution of bi- serial Rin ltem validation psychometric , VOl , 17,NO4
15- EbI, R, L, (1972): Essentials of Educational Measurement ,Najd Englewood Cliffs / Prentice _ Hall ,
16- Espy, k.A. &Bull , r ,(2005) Inhibitory Peocecesse in young Children and lndividual Variation ln Short-Term Memory Developmental Neurphysiology ,28
17- Eysenck, M.W., Derakshan, N., Santos, R., &Calvo, M.G.(2007): Anxiety and cognitive performance: Attentionalcontroltheory. Emotion, 7, 336–353.
18- Eysenck. M. W., &Calvo, M. C(1997)Anxiety and performance: The processing efficiency theory. Cognition and Emotion –
19- Fan ,J., Raz ,A.and posner, M.l. (2003) : Attention Mechanism Encyclopedia of Neueology sciences .U.S.A
20- Friedman ,N,p.,& Miyake ,A.( 2004) : the relationships among in in libation and in terferennce control functions : A latent –variable analy sis .Journal of Experimental psychology : General ,133,101-135
21- Henry soon ,J(1971):gathering, analyzing , and uising data On test ltem ln educational measurement thordike : pepperdine university pressr ( )Eysenck. M. W., &Calvo, M. C.(1992): Anxiety and performance: The processing efficiency theory. Cognition and Emotion. 6.
22- Johnson , D.M. (1961) : psychology : problem solving , approach . Happer & Brothers publishers, New York
23- Kroll,J.F& De Grooit , A,M,B(2005) : Handbook Of Bilinguaiorlism , Cathrines on Oxford University press
24- Neuropsychology,Baddeley, A. (1986). Working Memory. Oxford: Clarendon Press- 573-28- 594
25- Peter,M, Birgit ,M &Celine v, L, H( 2008): Attention control and psychopathological syamptoms in children , personality and lndividul Differences44 (2008)-1495-1505-
26- Posner M. I., & Petersen, S. E. (1990).The attention systems of the human brain. Annual Review of Neuroscience, 13, 25–42
27- Rueda.M.R., posner, M.l., & Roth Bart. M.k.( 2005). The development of execution attention : contributions to the emergence of self-regulation. Development Neuropsycholog
28- Smith, E,E: Jonides, J& Koppe, R,A(1996) .Dissociating verbal and spatial working memory using PET .cerebral cortex vol,6-11-2
29- Zelazo, P.D.( 2004): The development of conscious contral in childhood . Trends in Cogitive Sciences, 8, 12-17 1 Nunnally J. C. (1987).Psychometric theory, New York, McGraw Hall .