المراجع :
                                                                                                                1-         ، شیماء عزیز عبد الله ، الجباری  (2017) : علاقة السیطرة الانتباهیة بالأمن النفسی لدى النازحین وغیر النازحین من طلبة الجامعة، رسالة ماجستیر غیر  منشورة) الجامعة المستنصریة کلیة التربیة، بغداد
                                                                                                                2-              أروة محمد ربیع ،الخیری (2012): علم النفس المعرفی، بغداد: مکتبة عدنان، ط1 
                                                                                                                3-         الزغول، رافع النصیر والزغول ، عماد عبد الرحیم (2003): علم النفس المعرفی، ط1، دار الشروق، عمان،  الاردن. 
                                                                                                                4-         ، فتحی مصطفى، الزیات (1995): الاسس المعرفیة للتکوین العقلی وتجهیز المعلومات، سلسة علم النفس المعرفی (1)، دار الوفاء، المنصورة.
                                                                                                                5-              محمود فتوح محمد ، سعدات  (2016): اضطراب نقص الانتباه  المصحوب بفرط النشاط صعوبات التعلم النمائیة ، جامعة عین شمس
                                                                                                                6-              ثناء عبد الودود ، الشمری (2015): التداخل المعرفی والسیطرة الانتباهیة وعلاقتها بالقلق الامتحانی  لدى طلبة الجامعة (اطروحة دکتوراة   غیر منشورة) کلیة التربیة (ابن رشد)، جامعة بغداد.  
                                                                                                                7-              رواء ولید عبد الوهاب، الکروی (2018): علاقة الاخفاق المعرفی بالسیطرة الانتباهیة والتشوة الادراکی لدى طلبة المرحلة الاعدادیة، (اطروحة دکتوراه غیر منشورة)  الجامعة المستنصریة کلیة التربیة، بغداد 
                                                                                                                8-               مهند محمد، النعیمی (2007): تأثیر الاخفاقات المعرفیة والسیادة النصفیة للدماغ فی حل التناظرات  اللفظیة لدى تلامیذ المرحلة الابتدائیة، دراسة منشورة فی وقائع مؤتمر العلوم النفسیة ودورها فی التنمیة المستخدمة ، جامعة دمشق کلیة التربیة، کلیة الآداب ،  سوریا.
                                                                                                                9-              محمودمحمد، طالب  (2014): تطور الوظیفة التنفیذیة لدى اطفال ما قبل المدرسة  ، رسالة ماجستیر غیر منشورة ، کلیة التربیة ابن رشد،  جامعة بغداد
                                                                                                                10   - Borkowski, J. & Burke, J. (1996): Theories, Models and MeasurementsExecutive Functioning: An Information Processing Prespective. In: Reid Lyod& Norman A. Krasnegor (Ed). Attention memoryand Executive Function, Baltimeore, Paul H. Brookers Publishing, Co , Inc. PP 235-261.
                                                                                                                10-       Calvo, M G., & Eysenck, M .W.(1996): phonological working memory and Redding in test .Memory ,289-305-4 
                                                                                                                11-       Corbetta,M., & Shulman, G.L.(2002)   Control of goal-directed and dtiulus –driven attention in the brain . Nature Reviews Neuroscience 
                                                                                                                12-       Dejong, R.D., Berendsen,  E., & Cools . R.(1999) Goal neglect and  inhibitory limitation; Dissociable tions . Actapsychologica, 101-394-379
                                                                                                                13-       Derry berry , D& Reed, A(2000):  0Anxiety- Related Attention al Biases and Their Regulation by  Attentional Control . Journal of Abnormal .Vol,111-No-2
                                                                                                                14-       Dubois, P H D (1962) , Anote on the compution of  bi- serial Rin ltem validation psychometric , VOl , 17,NO4
                                                                                                                15-       EbI, R, L, (1972): Essentials of Educational Measurement ,Najd Englewood   Cliffs / Prentice _ Hall     ,
                                                                                                                16-       Espy, k.A. &Bull , r ,(2005) Inhibitory Peocecesse in young Children and lndividual Variation  ln  Short-Term Memory Developmental Neurphysiology ,28
                                                                                                                17-       Eysenck, M.W., Derakshan, N., Santos, R., &Calvo, M.G.(2007): Anxiety and cognitive performance: Attentionalcontroltheory. Emotion, 7, 336–353.
                                                                                                                18-       Eysenck. M. W., &Calvo, M. C(1997)Anxiety and performance: The processing efficiency theory. Cognition and Emotion –
                                                                                                                19-       Fan ,J., Raz ,A.and posner, M.l. (2003) : Attention Mechanism Encyclopedia of Neueology sciences .U.S.A
                                                                                                                20-            Friedman ,N,p.,& Miyake ,A.( 2004) : the relationships among in in libation and in terferennce control functions : A latent –variable analy sis .Journal of Experimental psychology : General ,133,101-135
                                                                                                                21-       Henry soon ,J(1971):gathering, analyzing , and uising data On test ltem ln educational measurement thordike : pepperdine university pressr (   )Eysenck. M. W., &Calvo, M. C.(1992): Anxiety and performance: The processing efficiency theory. Cognition and Emotion. 6.
                                                                                                                22-       Johnson , D.M. (1961) : psychology : problem solving , approach . Happer & Brothers publishers, New York
                                                                                                                23-       Kroll,J.F& De Grooit , A,M,B(2005) : Handbook Of Bilinguaiorlism , Cathrines on Oxford University press
                                                                                                                24-       Neuropsychology,Baddeley, A. (1986). Working Memory. Oxford: Clarendon Press- 573-28- 594
                                                                                                                25-       Peter,M, Birgit ,M &Celine v, L, H( 2008): Attention control and psychopathological syamptoms in children , personality and lndividul Differences44 (2008)-1495-1505-
                                                                                                                26-       Posner M. I., & Petersen, S. E. (1990).The attention systems of the human brain. Annual Review of Neuroscience, 13, 25–42 
                                                                                                                27-       Rueda.M.R., posner, M.l., & Roth  Bart. M.k.( 2005). The development of execution attention : contributions to the emergence of self-regulation. Development Neuropsycholog
                                                                                                                28-       Smith, E,E: Jonides, J& Koppe, R,A(1996) .Dissociating verbal and spatial working memory using PET .cerebral cortex vol,6-11-2
                                                                                                                29-       Zelazo, P.D.( 2004): The development of conscious contral in childhood . Trends in Cogitive Sciences, 8, 12-17 1  Nunnally J. C. (1987).Psychometric theory, New York, McGraw Hall .