تقييم المقررات التعليمية عبر المنصَّات الإلكترونية من وجهة نظر الطلاب بالمعاهد العُليا في ظل جائحة كورونا "COVID-19"

نوع المستند : بحوث

المؤلف

المعهد العالي للدراسات النوعية بالجيزة

المستخلص

استهدف هذا البحث تعرُّف وجهة نظر طلاب المعاهد العُليا في المقررات التعليمية المنشورة عبر المنصَّات الإلكترونية في ظل جائحة كورونا "COVID-19"، ولتحقيق هدف البحث؛ تم إعداد استبانة مكونة من (38) عبارة، ومقسمة على ثلاثة محاور رئيسة (المحتوى التعليمي، والأنشطة الإلكترونية، والتقويم)؛، وبلغت عينة البحث (121) طالبًا وطالبة، من طلبة الفرقة الرابعة، بقسم نُظم المعلومات الإدارية، بالمعهد العالي للدراسات النوعية بالجيزة، وتم تطبيق الاستبانة على عينة البحث في الفصل الدراسي الأول للعام الجامعي 2020م/ 2021م، وقد أسفرت نتائج البحث عن انخفاض تحقق عبارات محاور الاستبانة ككل، على الواقع الفعلي لتقييم المقررات التعليمية عبر المنصَّات الإلكترونية من وجهة نظر الطلاب "عينة البحث"، في ظل جائحة كورونا COVID-19؛ كما أسفرت نتائج هذا البحث عن حصول عبارات المحور الأول (المحتوى التعليمي) للاستبانة، على المرتبة الأولى من حيث ضعف تحقق عباراته على الواقع الفعلي لتقييم المقررات التعليمية من وجهة نظر الطلاب، كما جاءت عبارات المحور الثالث (التقويم) في المرتبة الثانية، بالإضافة إلى عبارات المحور الثاني التي جاءت في المرتبة الثانية.
      The purpose of  this  research is to recognize the viewpoint of higher institute students in the educational Curriculum published via electronic platforms under the circumstances of "COVID-19", To achieve the purpose of the research; A questionnaire consisting of (38) phrases was prepared and divided into three main axes (the educational content, the electronic activities, and the evaluation).  The research sample consisted of (121) male and female students, from the fourth-year students, at Management Information Systems Department, at the Higher Institute for Qualitative Studies in Giza. The questionnaire was applied upon the research sample in the first semester of the academic year 2020 / 2021.  The results of the research reflected a decrease in the verification of the statements of the questionnaire axes as a whole, on the actual reality of evaluating educational curriculum via electronic platforms from the students’ point of view, “the research sample”, under the circumstances of  COVID-19. The results of this research also revealed that the first axis (educational content) of the questionnaire ranked first in terms of poor verification of its statements on the actual reality of evaluating educational curriculum from the students’ point of view. The phrases of the third axis (evaluation) came into the second place. In addition, the phrases of the second axis came into the second place.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية