أثر الاختلاف بين الصور الفضائية والخرائط الرقمية للمعالم المکانية على تنمية مهارات الإدراک البصرى المکاني لدى طلاب المرحلة الثانوية

نوع المستند : بحوث

المؤلف

جامعة جنوب الوادي

المستخلص

مستخلص البحث:

  هدف البحث الحالى إلى تقصى مدى الاختلاف بين الصور الفضائية والخرائط الرقمية للمعالم المکانية فى تنمية مهارات الادراک البصرى المکانى لدى طلاب المرحلة الثانوية، وقد اعتمد البحث على التصميم التجريبى ذى المجموعتين التجريبيتين، حيث تم اختيار مجموعة تجريبية درست البرنامج بالاستعانة بالصور الفضائية والأخرى درست بالاستعانة بالخرائط الرقمية، وتم تطبيق أداة البحث (اختبار لقياس مهارات الادراک البصرى المکانى ) قبلياً وبعدياً على عينة البحث والتى تکونت من (40) طالباً لکل مجموعة من المجموعتين التجريبيتين من طلاب المرحلة الثانوية بإدارة قنا التعليمية، وأشارت نتائج البحث إلى وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات مجموعتى البحث فى الاختبار المهارى (ککل)، لصالح المجموعة التجريبية الأولى ( الطلاب الذين تم تدريسهم باستخدام الصور الفضائية )، بينما أشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلاله إحصائية بين المجموعتين فى الاختبار المهارى (کل بعد على حده ) کما يلى ( تعرف المعالم المکانية (لصالح الصور الفضائية) ــــــــــــ تحديد مواقع الأماکن وجهاتها (لصالح الخرائط الرقمية) ــــــــــــ تحديد الطرق المؤدية للمعالم المکانية (لصالح الخرائط الرقمية) ــــــــــــ تفسير واستنتاج العلاقات المکانية (لصالح الصور الفضائية) ــــــــــــ تمييز المعالم المکانية (لصالح الصور الفضائية) ــــــــــــ التصور البصرى المکانى (لصالح الصور الفضائية)، وأوصت نتائج البحث إلى ضرورة إهتمام مناهج الجغرافيا بدمج الصور الفضائية والخرائط الرقمية تدريجياً فى التدريس، کذلک تدريب المعلمين على توظيف  الصور الفضائية والخرائط الرقمية فى التدريس بالشکل الأمثل، وتزويد القاعات الدراسية بشبکات الانترنت لتحقيق الاستفادة القصوى من الامکانات التى يوفرها برنامج Google Earth
 
 Abstract:
The current research aimed to investigate the extent of the difference between satellite images and digital maps of spatial features in developing the skills of spatial visual perception of high school students, and the research was based on the experimental design of the two experimental groups, where an experimental group was chosen that studied the program using satellite images and the other studied using digital maps the research tool (a test to measure spatial visual perception skills) was applied before and after the research sample, which consisted of (40) students for each of the two experimental groups of high school students in the Qena Educational Administration, and the results of the research indicated that there are statistically significant differences between the mean scores of the two groups in the test of skills (as a whole), for the benefit of the first experimental group (students who were taught using satellite images), while the results indicated that there are statistically significant differences between the two groups in the skill test (each dimension separately) as follows: (spatial features are known) In favor of satellite images) - determining the locations and destinations of places (in favor of digital maps) - determining the routes leading to spatial features (for the benefit of for digitization) - interpretation and deduction of spatial relationships (in favor of satellite images) - distinguishing spatial features (in favor of satellite images) - spatial visual perception (in favor of satellite images) the results of the research recommended that geography curricula should pay attention to gradually integrating satellite images and digital maps in teaching, as well as training teachers to use satellite images and digital maps in teaching in an optimal manner, and equipping classrooms with internet networks to achieve the maximum benefit from the capabilities provided by Google Earth.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية